【روش های چاپ روی تیشرت】 | ادریس کویر

【روش های چاپ روی تیشرت】 | ادریس کویر

یک شنبه 13 شهریور 1401
0
343

روش های چاپ روی تیشرت

چاپ تیشرت روش های به روش های مختلفی انجام می شود و هر کدام مزایا و معایب و محدودیت هایی دارند. با کیفیت ترین این روش ها چاپ سابلیمیشن و DTF است اما قیمت چاپ سابلیمیشن برای چاپ طاقه پارچه به صرفه تر است و از طرفی سریع ترین و پر کاربرد ترین روش هاست. چاپ دی تی اف روی جنس های مختلف و حتی پارچه های رنگی قالب اجرا است.  پرکاربرد ترین آنها  چاپ سیلک اسکرین است. برای آشنایی بیشتر به طور مختصر روش های مختلف چاپ توضیح داده می شود.

روش های چاپ روی تیشرت

1 – چاپ اسکرین

چاپ اسکرین برای روی تیشرت پر کاربردتر است. نام کامل این روش چاپ سیلک اسکرین است. یک توری پلاستیکی که سیلک یا ابریشم مصنوعی است روی یک قاب ثابت می شود. یک ماده ضد آب فضایی توری که نمی‌خواهیم رنگ از آن عبور کند را مسدود می کند. این قاب شابلون نامیده می شود.

توری بر روی پارچه بدون حرکت قرار می‌گیرد و جوهر بر روی توری جاری می‌شود. قسمت هایی که به مواد ضد آب آغشته نشده است جوهر را عبور می‌دهد و و روی پارچه قرار می گیرد. برای هر رنگ به یک شابلون نیاز است و مواد ضد آب مطابق طرح روی هر شابلون طوری ثابت می شود که رنگ های دیگر را می پوشاند. اصول کار ساده است اما انجام آن نیاز به صبر و حوصله دارد. 

مزایای چاپ سیلک روی تیشرت

1-چاپ تصویر با این روش با کیفیت بالا انجام می شود. 

2-طرح های روی لباس با دوام هستند.

3- برای چاپ در تیراژ بالا مقرون به صرفه است

4- دوام شابلون چاپ سیلک بالاست و برای کارهای پر تیراژ قابل استفاده می باشد.

5- این چاپ روی انواع پارچه قابل انجام است.

معایب چاپ سیلک

1-برای انجام این روش به فضا ی بزرگ و تجهیزات زیادی نیاز است. 

2-برای چاپ طرح‌های پیچیده‌ به مواد شیمیایی خاص نیاز است. 

3- طرح‌های چاپ سیلک معمولا بین یک تا سه رنگ دارند.

2 – چاپ طرح بصورت مستقیم (DTG)  direct to garment

انجام این روش آسان است، اما به دانش و مهارت کافی در کار با چاپگر و تنظیم آن نیاز دارد. نمام چیزی که نیاز دارید  یک چاپگر مخصوص (DTG) و جوهر است.

DTG مانند چاپگر های جوهر افشان رومیزی عمل می کند، فقط این چاپگر چاپ را روی پارچه انجام می دهد. برای انجام این روش ابتدا باید طرح مورد نظر طراحی شود و یا طرح آماده وارد فتوشاپ شود و با خلاقیت بر روی پارچه پیاده سازی گردد. 

مزایای روش چاپ مستقیم

1-اجرای هر طرحی بر روی تیشرت و یا هر نوع پارچه‌ای قابل اجراست. 

2- این روش قابلیت استفاده از رنگ های زیادی دارد و  حتی از عکس برای چاپ می توان استفاده کرد.

3-در این روش جوهر تا حدودی در پارچه پیراهن فرو می‌رود، به این معنی که طرح به جای ایجاد یک لایه محکم در روی پارچه، نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسد. 

4- سرعت انجام چاپ دی جی تی زیاد است.

5- بدلیل نازک بودن جوهر استفاده شده در این نوع چاپ، هیچ لایه ی اضافه ضخیمی روی بلوز ایجاد نمی شود.

معایب روش چاپ مستقیم 

1-برای شروع کار هزینه اولیه زیادی دارد. خرید چاپگر ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و یا حتی استفاده از چاپگر دیگران و یا به صورت اجاره و سفارش نیز پرهزینه و گران خواهد بود. 

2-اگر چاپگر پارچه نامرغوب باشد، ممکن است طرحی با وضوح پایین چاپ کند. 

3- بعد از جند باز شسته شدن ممکن است کار کمرنگ شود. DGT کمترین ماندگاری را دارد.

3 – سابلیمیشن (چاپ تصعید رنگ)

سابلیمیشن روی بلوزها یا یا پارچه های رنگ روشن، به خوبی قابل اجراست. خدمات چاپ سابلیمیشن هزینه بر است اما در نهایت کاری بسیار باکیفیت ارائه خواهد شد. انجام این کار نیاز به دانش زیادی در حیطه ی سابلیمیشن دارد. این روش برای چاپ روی پلی استرها، عالی است، اما برای پاچه های نخی اصلا مناسب نیست.

برای چاپ سابلیمیشن به رنگ سابلیمیشن یا جوهر تصعید نیاز دارید که در اثر حرارت بخار شده و به خورد الیاف پارچه می رود و ماندگاری زیادی دارد. برای چاپ سابلیمیشن به یک دستگاه چاپ دیجیتال و یک پرس حرارتی نیاز است.

از این روش هم نیز می توان بسیاری از تصاویر را بر روی اشیاء دیگر غیر از نساجی مانند چاپ روی لیوان استفاده کرد . همچنین چاپ سابلیمیشن نیاز به یک کاغذ خاص برای انتقال رنگ دارد که این کاغذها از کاغذ انتقال جوهر افشان ارزان تر است، اما جوهر متعادل سازی این روش بسیار گران می باشد.

چاپ روی تیشرت

مزایای روش سابلیمیشن

1-چاپ سابلیمیشن از همه روش های چاپ تیشرت با کیفیت تر است.

2- طرح‌های عالی و دائمی را روی تیشرت چاپ می کند و از مواد مصنوعی مانند پلی استر در این روش چاپ استفاده می شود. 

3-به دلیل نحوه چسبیدن رنگ به پارچه، پوششی نازک ایجاد می شود 

4-طرح‌های چاپ شده با روش سابلیمیشن، ترک نمی‌خورند یا پوسته نمی‌شوند.

معایب روش سابلیمیشن

1-این تکنیک پرهزینه است و برای یک تجارت بزرگ مناسب است. 

2- روش سابلیمیشن روی تی شرت های نخی قابل اجرا نیست.

4 – چاپ DTF direct to film

در این روش اول طرح مورد نظر با یک پرینتر رومیزی و یا یک دستگاه پلاتر صنعتی بر روی یک فیلم مخصوص شفاف چاپ می شود و بعد به وسیله پرس حرارتی طرح چاپ شده بر روی پارچه انتقال داده می شود. برای انجام این مرحله باید تی شرت را درون دستگاه پرس حرارتی قرار دهیم تا رنگ روی کاغذ کاملا نرم شده و به پارچه بچسبد. بعد از آن، کاغذ ترانسفر براق یا همان فیلم را روی پارچه جدا می کنیم، تا طرح مورد نظر بر روی بلوز به جای بماند.  این روش از نظر مراحل انجام کار به سابلیمیشن بسیار شبیه است. تفکیک رنگ ها و وضوح کار به چاپ سابلیمیشن شبیه تر است اما جنس رنگ آن به چاپ سیلک شبیه تر است. بین روش های چاپ تیشرت این روش به تازگی جای خود را باز کرده است و به سرعت در حال رشد است.

مزایای چاپ DTF

1- این روش در مقایسه با روش های دیگر چاپ روی تیشرت، نسبتا ساده‌تر است و به تجهیزات گران و زیادی نیاز ندارد.

2-نتیجه نهایی چاپ حرارتی، کیفیت بالایی دارد و برای چاپ‌های تمام رنگی نیز مناسب است.

3- چاپ DTF برای طرح‌های پیچیده نیز مناسب است.

معایب چاپ چاپ DTF

1-چاپ حرارتی روی تیشرت، برای پارچه های حساس به حرارت مناسب نیست.

2-مراحل چاپ حرارتی از تمام روش‌های دیگر کندتر است.

3- چاپ حراراتی برای لباس‌های تیره اصلا مناسب نیست. 

5 – برش وینیل(چاپ حرارتی)   

این روش مانند شبرنگ هایی است که روی شیشه فروشگاه ها استفاده می شود، با این تفاوت که از وینیل مخصوص برای پارچه استفاده می‌شود. پس از این که وینیل برش داده شد به وسیله یک پرس حرارتی بر روی پارچه چسبانده می‌شود. از این روش برای شماره زدن روی لباس های ورزشی و همجنین طرح های بسیار ساده یک رنگ و یا نهایتا سه رنگ استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد از وینیل به عنوان کاغذ ترانسفر استفاده می‌شود که یک طرف آن دارای مواد چسبنده و در طرف مقابل دارای یک نوار چسبنده است. هنگامی که طرح خود را پرینت گرفتید و آن را روی تی شرت گذاشته و با استفاده از حرارت بالا و فشار، طرح را روی تی شرت منتقل می کنید. نوار جداشدنی معمولا سمت براق است و باید از طرح اصلی جدا شود.

چاپ لیبل روی تیشرت نیز معمولا به همین روش انجام می‌شود. قبل از شروع چاپ حرارتی، باید جزئیات مربوط به زمان پرس حرارتی و راهنمای دما به صورت دقیق مطالعه و اجرا شود. این روش شاید ارزانترین روش چاپ تیشرت است که عمر و دوام کمتری نیز نسبت به روش‌های دیگر دارد.

ادریس کویر

مزایای چاپ وینیل

1-طول عمر مناسبی دارد.

2- برای سفارشات نه چندان بالا به صرفه است.

3- در هرجا روی لباس قابل اجراست.

4- روی انواع پارچه قابل انجام است.

5-برای طرح های ساده مناسب است.

معایب چاپ وینیل

1-زمان طولانی نیاز  برای برش طرح مورد نظر نیاز است.

1-امکان تفاوت رنگ اولیه با نتیجه کار وجود دارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟