✨پارچه تریکو پاییزه 09131510463

✨پارچه تریکو پاییزه 09131510463

یک شنبه 29 آبان 1401
0
189

پارچه تریکو پاییزه 

تریکو چیست ؟

تریکو از واژه انگلیسی tricot گرفته شده که به نوع خاصی از بافت حلقوی تاری یا warp knitted گفته می شود. معنای tricot با تعریف تریکو در ایران متفاوت است. در اکثر موارد تریکو به بافت های حلقوی پودی یا همان knitting گفته می شود که در دو نوع تخت و گرد بافته شده است.

در پارچه تریکو نخ به صورت تار و حلقوی گره خورده و از کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از تارها، پارچه تریکو یا گردباف بافته می شود.

پارچه تریکو پاییزه

مهم‌ترین کاربرد پارچه تریکو 

پارچه تریکو به دلیل بافت عمودی علاوه‌بر لطافت، دارای استحکام بسیار بالایی نیز می باشد و برای دوخت لباس و محصولاتی استفاده می‌شود که نیاز به دوام و استحکام بالایی دارند از جمله انواع لباس زیر، لباس شنا، جوراب و کلاه  از پارچه تریکو استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش شستشوی لباس های پنبه ای

الیاف مورد استفاده در پارچۀ تریکو

برای تولید پارچۀ تریکو از الیاف طبیعی و مصنوعی مانند پلی استر، نایلون، اسپان، پشم، ویسکوز، ابریشم، پنبه، فلامینت و ریون استفاده می شود. مانند پارچه های دیگر، تریکوی مصنوعی و تریکوی طبیعی با الیاف متفاوت تولید می شود. می توان پارچه های تریکو را براساس الیاف به دسته های مختلفی تقسیم کرد:

تریکو جودون

پارچه‌های جودون با بافت لوزی شکل در لباس‌های مردانه و زنانه به خصوص بافت و لباس‌های زمستانی بسیار استفاده می شود. پارچه جودون معمولا از ترکیب نخ پنبه با الیاف دیگر تولید می‌شود و هرچقدر میزان الیاف مصنوعی بیشتر داشته باشد کیفیت و دوام پارچه بالاتری خواهد داشت.

پارچه پنبه تریکو 

به دلیل ایجاد آسیب پوست در تماس طولانی مدت پوست با مواد مصنوعی و الیاف پارچه خشن، از الیاف طبیعی مانند پنبه برای تولید پارچه کالای خواب مانند پتو و روتختی استفاده می‌شود. از انواع مختلف آن می‌توان پارچه یک رو پنبه، دو رو پنبه و ترکیب پلی استر و پنبه را برشمرد.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه های گردبافی

تریکو ویسکوز لاکرا

تریکو ویسکوز لاکرا بسیار پرکاربرد و بادوام است. شست و شو با آب گرم و سرد کیفیت و خاصیت کششی این پارچه را از بین نمی برد و برای دوختن انواع شلوار، بلوز، زیر سارافونی، لباس زیر و حتی مانتو بسیار مناسب است.

پارچه لاکرا تریکو

پارچه لاکرا از الیاف مصنوعی تولید می شود و با دوام و محکم است. پارچه تریکو لاکرا به دلیل خاصیت کشسانی بالای کاربرد زیادی برای تولید انواع شلوار جین، مانتوی بانوان، لباس فرم مدارس و لباس‌های ورزشی دارد. پاچه لاکرا می‌تواند تا 5 برابر باز شودو بعد از شست و شو به حالت اولیه خود برگردد. پارچه لاکرا را می‎توان با انواع لایی برای دوخت حاشیه‌ها، قسمت زیر دکمه انواع مانتو زنانه و یونیفرم مدارس استفاده نمود.

تریکو ملانژ

در بافت تریکو ملانژ از الیافی مانند ویسکوز، پلی استر و اسپان استفاده شده است. تریکو ملانژ هم پرکاربرد و ارزان است و برای دوختن انواع مانتو، شلوار، شومیز و تیشرت استفاده می شود.

پارچه تریکو

پارچه پلی استر

پلی استر از نفت و مشتقات آن ساخته می‌شود. پارچه تریکو پلی استر از نخ پلی استر تولید شده و به صورت تارگونه بافته می شود. پارچه‌های پلی استری معمولا ضد آب است و مقاومت زیادی در برابر در رفتگی دارند. معمولا  رنگ بندی و استحکام پارچه پلی استر بسیار زیاد است و برای تولید کاپشن، لباس‌های ورزشی، اوور کت و بارانی استفاده می‌شود.

ادریس کویر یزد با تبحر و تجربه در زمینه تولید پارچه و ارائه انواع متنوع با قیمت مناسب آماده خدمت رسانی به شماست. برای سفارش انواع تریکو در یزد با ادریس کویر تماس بگیرید: 0913510463

انتخاب پارچه تریکو مناسب

جنس پارچه تریکو

همانطور که گفته شد پارچه های تریکو، از یک و یا ترکیبی از دو یا چند جنس نخ متفاوت بافته می شوند و هر جنس نخ دارای خصوصیات و قیمت خاصی می باشد. دانستن نوع نخ مصرفی و خصوصیات مربوط به آن به انتخاب بهتر کمک شایانی خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه کشباف

نوع بافت پارچه گردباف

نوع بافت به مورد مصرف پارچه بستگی دارد. هر نوع بافت، ضخامت و شکل ظاهری خاصی را به پارچه می دهد. انواع بافت های مرسوم در بازار بافت یکرو، دورو، دورس، جودون، دیور و غیره هستند.

نام های تجاری 

معمولا پارچه ها را با جنس نخ مصرفی در بافت پارچه و نوع بافت پارچه می شناسیم. دانستن این دو مورد در نوع استفاده پارچه نیز تاثیر گذار است.

وزن مخصوص یا گرماژ

پارچه های تریکو در تولید و خرید و فروش بر حسب کیلوگرم محاسبه می شود. متراژ تریکو در یک کیلو گرم، مقدار ضخامت و نازکی آن را تعیین می کند و برای دوخت هر پوشاک ضخامت خاصی مورد نیاز است. این موضوع در انتخاب پارچه برای استفاده فصول گرم و سرد بسیار قابل توجه است.

عرض تکمیل شده پارچه تریکو 

عرض پارچه می تواند عددی بین ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمر باشد. برای خرید به اندازه نیاز بهتر است عرض پارچه را متناسب با الگوهای مربوط به لباس مورد نظر خریداری نمود. برای تولیدی ها بهتر است از نرم افزارهای چیدمان الگو استفاده شود تا میزان دورریز و یا پرتی پارچه کاهش یابد.

لول شدگی پارچه تریکو

لول شدن پارچه گردباف در زمان برش و دوخت، زحمت فراوانی بوجود می آورد. معمولا مهم ترین دلیل لول شدن پارچه تریکو، مربوط به تکمیل و کامپکت آن است، چون برای پارچه های دارای مواد از درجه حرارت کمتری در زمان کامپکت استفاده می شود. برای بررسی این موضوع می توان مقدار کمی از پارچه را برای آزمایش خریداری کرد. 

بیشتر بخوانید: کدام رنگ‌ها و طرح‌ها چاق‌ترتان می‌کنند؟

عملیات تکمیلی بر روی پارچه 

عملیات تکمیل اعمال شده روی قیمت نهایی پارچه موثر است، در مورد پارچه ملانژ برای تی شرت با نخ پنبه ملانژ یا اسپان با کیفیت بالای بافته می شود، سپس برای از بین بردن الیاف اضافی و ناخالصی های سطح پارچه آن را با مواد صنعتی شسته و با تکمیل نرم کننده زیردست آن را بهبود داد و با استفاده از دستگاه های حرارتی و بخار مخصوص آبرفت پارچه را گرفت.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

پارچه پنبه تریکو

ویژگی های پارچۀ تریکو

تریکو بافت منحصر به فردی دارد و بافت هر دو سمت آن یکسان نیست، یک سمت این پارچه زبر است و سمت دیگر آن بسیار نرم و لطیف می باشد.

پارچۀ تریکو از طول و عرض کش می آید و باعث ایجاد محدودیت در حرکات نمی شود.

بافت تریکو هوا را به راحتی از خود عبور می دهد و باعث گرما و تعریق نمی شود.

پارچۀ تریکو اصلا چروک نمی شود.

تریکو پارچه ای بسیار سبک است، ولی وجه لیز نمی خورد.

تریکو از پارچه های لخت به شمار می رود.

تنوع رنگ و طرح پارچه های تریکو بسیار زیاد است.

پارچۀ تریکو آب را به خود جذب می کند.

پارچه تریکو بسیار بادوام است.

پارچۀ تریکو به هیچ وجه به بدن نمی چسبد.

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟