ویژگی های پارچه دورس 🟧 بررسی 0 تا 100 این پارچه | 09131510463

ویژگی های پارچه دورس 🟧 بررسی 0 تا 100 این پارچه | 09131510463

دوشنبه 30 آبان 1401
0
300

ویژگی های پارچه دورس

اولین پارچه ها از الیاف گیاه کتان تولید شد، انسان ها رشته‌ها را جدا می‌کردند و پارچه‌های ساده می‌بافتند. با پیشرفت علم و تکنولوژی محدودیت‌های الیاف طبیعی با الیاف مصنوعی ترکیب و قابلیت‌های رنگ‌پذیری، بالا رفتن مقاومت پارچه در برابر سایش، پایین آوردن هزینه‌های تولید و از این دست به صنعت نساجی اضافه شد.

یکی از این پارچه‌ها دورس است که به دلیل ضخامت مناسب، برای شلوار و سوییشرت و هودی بچه گانه و مردانه استفاده می شود. 

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص نخ رینگ از اپن

پارچه دورس چیست؟

در صنعت نساجی به نوع خاصی از پارچه ضخیم که به‌صورت گردباف تولید می‌شود، پارچه دورس نامیده می شود. پشت این پارچه به صورت تارهای نخ و روی آن دارای تراکم و ضخیم است و نخ های نگهدارنده پشت از پنبه و روی آن با هر نخی قابل بافت می باشد. این پارچه ها مناسب پاییز و زمستان هستند و انواع دونخ و سه نخ از رایج ترین دورس ها است. علت ضخیم بودن پارچه، تارهای پشت آن است که نخ‌ها در تراکم بالا روی هم قرار می گیرد. 

ویژگی های پارچه دورس

انواع پارچه دورس

رایج‌ترین نوع پارچه دورس دو نخ و سه نخ است. یعنی ترکیب پنبه با یک نخ دیگر یا ترکیب پنبه با 2 نخ دیگر، نوع این پارچه را تعیین می‌کند. براساس نوع الیاف به‌کار رفته در پارچه نام‌گذاری و دسته‌بندی آن انجام می شود، دورس پنبه، دورس ملانژ، دورس سه نخ، ملانژ لاکرا ، دورس پنبه لاکرا ، دورس گلکسی، دورس ، دورس ویسکوز و دورس اسپاندکس    

پارچه دورس گالکسی پنبه پلی استر گالکسی کج راه یک و چهار دهم شلال میکرو فلامنت است که توسط برندهای ترکیه وارد بازار پوشاک ایران شده است. نخ میکروفلامنت  باعث تن خور مناسب پارچه می شود و در سایز مختلف قابل استفاده می باشد.

پارچه دورس سه نخ از پارچه های محبوب است و بسته به نوع بافت، به صورت ضخیم و نازک تولید می شود و برای تولید لباس ورزشی بسیار مناسب است.

تفاوت پارچه دورس پنبه با پارچه دورس گلکسی این است که پشت پارچه دورس گلکسی، از فلامنت استفاده شده و در بافت پارچه دورس گلکسی از لاکرا استفاده می شود.

دورس گلکسی

معمولا پارچه دورس گلکسی برای لباس های ورزشی استفاده می شود و در بافت آن در قسمت داخلی به جای پنبه از فیلامنت استفاده شده است. از این پارچه برای دوخت  لباس کودکان و نوزادان نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت نخ پنبه شانه شده و کارد

دورس پلی استر

پارچه دورس با جنس پلی استر، از نخ پنبه کمی استفاده شده است. این پارچه با عدم جذب رطوبت و در برخی موارد انتقال رطوبت به سمت خارج از بدن، براقی بیشتر نسبت به الیاف طبیعی و عدم آب رفت در آن و همچنین کارایی و کیفیت شناخته می شود.

ادریس کویر یزد آماده دریافت سفارش بافت انواع پارچه های گردباف در یزد می باشد. تلفن تماس: 0913510463

دورس گلکسی پشت کج راه

پارچه دورس گلکسی پشت کج راه مقاومت و کیفیت بالایی دارد و در بسیاری از انواع لباس ورزشی و شلوار اسلش و … از این پارچه استفاده می شود.

پارچه دورس

دورس پنبه لاکرا

پارچه دورس پنبه لاکرا از ترکیب پنبه با پارچه لاکرا تولید می شود. لاکرا پارچه کشی و با کیفیتی است که حالت کشش و انعطاف پذیری بالایی دارد. پارچه دورس پنبه لاکرا با الیاف طبیعی پنبه تولید می شود و رطوبت را به خود جذب می کند که امکان آب رفت نیز دارد.

دورس خار خورده یا پشت پنبه

دورس زنانه این نوع پارچه نسبت به مدل های دیگر گرم تر و نرم تر است و قسمت پشت پارچه به صورت پرز و پنبه ای است که توکرکی هم نامیده می شود و برای فصول سرد به بسیار مناسب است.

دورس سه نخ ملانژ لاکرا

دورس سه نخ از ترکیب سه نخ پنبه با دو نخ دیگر که معمولا ملانژ و لاکرا می باشند تولید می شود و در تولید شلوار کارایی زیادی دارد. در بیشتر لباس های زمستانی که کشی هستند از لاکرا به میزان معینی استفاده می شود.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

گردباف دورس جودون

تولیدی دورس زنانه از پارچه های گردباف دورس جودون جهت تولید پوشاک زمستانی استفاده می کنند. این پارچه ها را از الیاف مصنوعی و طبیعی به صورت ترکیبی می بافند. این پارچه به دلیل روزنه هایی که دارد، گردش هوا در آن به خوبی انجام می شود.

دورس ملانژ

دورس زنانه ورزشی معمولاً از جنس دورس ملانژ تولید می شود. نوع اعلاء این جنس پارچه، طبعاً از نخ های مرغوب و طبیعی بیشتر بافته شده است. از این پارچه برای لباس ورزشی مانند انواع دستکش، کلاه، شلوار و گرم کن را برای ورزشکاران تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: پارچه دورس گلکسی

کاربرد پارچه دورس

استفاده از این پارچه  محدودیتی ندارد، اما به‌دلیل بافت نرم، لطیف و ضخیمی که دارد برای دوخت هودی، سوییشرت، اسلش، شلوار مردانه ، لباس و گرمکن ورزشی بسیار مناسب است و معمولا برای تولید لباس‌های پاییزی و زمستانی به‌کار می‌رود. یکی از ویژگی‌های بارز این پارچه حفظ کیفیت اولیه با گذشت زمان است.

در ابتدا پارچه‌های دورس بدون طرح و ساده با رنگ‌های محدودی تولید می‌شدند، اما امروزه با پیشرفت صنعت نساجی این پارچه علاوه بر این‌که بدون هیچ‌محدودیتی در رنگ‌های گوناگون تولید می‌شود، قابلیت چاپ طرح‌های مختلف را نیز دارند.  

ادریس کویر

روش مراقبت و نگه‌داری از پارچه دورس

رویه این پارچه از تنوع گسترده‌ای برخوردار است و بهتر است شست‌ و شو و نگه‎داری آن با دقت بیشتری انجام شود. از مواردی که می توان برای حفظ کیفیت و طول عمر پارچه دورس انجام داد می توان چند نمونه را برشمرد:

با توجه به نوع بافت رویه این پارچه، احتمال پرزدهی وجود دارد، پس سعی کنید این لباس ها را آن‌ها را به‌ تنهایی بشویید. 

اگر لباس از جنس دورس پنبه باشد، احتمال آبرفت آن بعد از شست‌وشو وجود خواهد داشت. 

این پارچه از ماندگاری بالایی برخوردار است، اما بهتر است با دست شسته شود.

هرگز بعد از شست‌وشو، لباس را آویزان نکنید، چون با توجه به جذب آب و سنگین شدن وزن، احتمال کش آمدن و دفرمه شدن لباس وجود دارد. 

برای خشک کردن لباس‌های دورس، آن‌ها را در یک سطح صاف قرار دهید.

اگر قصد خرید هودی، سوییشرت، گرمکن ورزشی و... را دارید، بهتر است نوع دورس پلی‌استر یا لاکرا را انتخاب کنید.

نوع پنبه لاکرا از کشسانی زیادی برخوردار است و بعد از شست‌وشو نیز کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند. 

لباس‌های ویسکوز نسبت به دیگر مدل‌ها کمتر چروک می‌شوند و مراقبت از آن‌ها نیز راحت‌تر است.

بهتر است لباس‌ با این جنس پارچه از هر نوع را به پشت برگردانید و در آب سرد بشویید.

 

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟