💫پارچه فیلامنت چه کاربردهایی دارد؟ | 03538216763

💫پارچه فیلامنت چه کاربردهایی دارد؟ | 03538216763

شنبه 19 فروردین 1402
0
284

پارچه فیلامنت چه کاربردهایی دارد؟

پارچه ها به سه دسته قابل تقسیم هستند. دسته اول فقط از الیاف طبیعی گیاهی در آن ها به کار رفته است. دسته دوم پارچه هایی با الیاف طبیعی از نوع حیوانی هستند. دسته سوم پارچه هایی با الیاف مصنوعی هستند که فیلامنت در این ردیف دسته قرار گرفت است. البته درصد مشخصی از الیاف طبیعی پنبه نیز در تولید این نوع پارچه استفاده می شود و انواع مختلفی دارد.

پارچه فیلامنت

پارچه فیلامنت چیست؟

پارچه فیلامنت جزو الیاف مصنوعی است؛ در تولید پارچه فلامنت از الیافی مانند پنبه و ویسکوز که الیاف طبیعی هستند، استفاده می شود. این پارچه قابل بازیافت است و به همین علت پارچه های فیلامنت را دوستدار محیط زیست نامیده اند. 

مشخصات پارچه فیلامنت مرغوب از این قرار است:

پوسیده و لول نمی ‌شود

بسیار نرم و لطیف است

در مقابل سایش مقاومت بالایی دارد

دچار تغییر رنگ و عرض در طول پارچه نمی شود

رنگ پس نمی‌دهد

در هنگام شست و شو آب رفت ندارد

زانو نمی‌ اندازد

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه برای کت و شلوار زنانه که باید بشناسید 

مشخصات پارچه فلامنت

پارچه فلامنت در عرض های مختلف 1.5، 1، 2 و 3 متر و 60 سانتی متری تولید می شود. این محصول در دو نوع ساده و طرح دار تولید و عرضه می‌شود. از نمونه‌های طرح دار در تولید لباس بچه گانه، لباس ورزشی و غیره استفاده می شود. این پارچه جزو معروف ترین و پر فروش ترین پارچه ها در تولیدی های لباس راحتی، لباس زیر، لباس ورزشی و روتختی می باشد.

این پارچه در رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود. کیفیت طرح‌های چاپ شده روی این پارچه‌ها بسیار بالاست و با شست و شو از بین نمی‌رود. با توجه به الیاف استفاده شده در تولید این پارچه حساسیت پوستی ایجاد نخواهد شد و برای تولید ملحفه، روتختی و البسه کودکان و بیماران بسیار مناسب است.

بافت این پارچه بسیار متراکم است و از انسجام بالایی برخوردار می باشد. بافت لطیفی دارد و در تماس با پوست زبر نیست. قیمت پارچه فلامنت در مقایسه با نمونه‌های مشابه مناسب و مقرون به صرفه بوده و برای تولید عمده مناسب است.

فلامنت یک رو بافته می شود و از الیاف ویسکوز و فلامنت در بافت آن استفاده شده است. اگر از لاکرا در بافت آن استفاده شود نمونه دیگری از پارچه فلامنت با نام فلامنت لاکرا تولید می‌شود که همان تریکو است و دارای کاربرد بسیار زیادی در صنایع تولید پوشاک می باشد. این پارچه کمی حالت کشی دارد و بسیار راحت است. مقاومت این پارچه نیز در برابر سایش و شست و شوی زیاد بسیار بالاست و طول عمر بالایی نیز دارد. 

این پارچه با توجه به نوع مصرف در دو نوع براق و مات قابل تولید می شود و پارچه‌ای چهار فصل است. 

انواع پارچه فیلامنت

 فیلامنت به دو گروه اصلی پارچه ورزشی و فلامنت لباسی تقسیم شده است. الیاف به کار رفته در نوع ورزشی درشت تر است و فیلامنت لباسی الیافی ریزتر دارد. بعضی نیز دارای کشسانی و براقی هستند. پارچه فیلامنت یکی از انواع پارچه برای تولید لباس به خصوص لباس ورزشکاران استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: باید‌ها و نباید‌های پوشش خانم‌های چاق برای داشتن بهترین استایل

الیاف به کار رفته در این نوع پارچه ویژگی های خاصی دارد که باعث مقاومت بالای پارچه در برابر شستشو و استفاده طولانی مدت می شود. هرچقدر الیاف به کار رفته در پارچه بیشتر باشد، پارچه لطیف تر و مقاوم تر خواهد بود. این نوع پارچه برای دوخت سویشرت و گرمکن های ورزشی بسیار مناسب است. بعضی از لباس های خانگی نرم ولطیف نیز از فلامنت تولید می شوند.

پارچه فلامنت

برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فیلامنت ها عبارت‌اند از:

پارچه فلامنت ساده

پارچه فلامنت ورزشی

پارچه فلامنت تریکو ورزشی

پارچه فلامنت کجراه

پارچه فلامنت سوزنی

پارچه فلامنت لاکرا

پارچه فلامنت مشکی

پارچه فلامنت گل‌دار

پارچه فلامنت مانتو

پارچه فلامنت ویسکوز

پارچه فلامنت کشی

بیشتر بخوانید: ایده استایل زنانه برای بهار 1402

 تفاوت پارچه فیلامنت ورزشی با فیلامنت لباسی

پارچه فلامنت تهیه شده از نخ پلی استر جزء الیاف مصنوعی است و با ترکیب نخ لاکرا در الیاف آن حالت کششی دارد و در دو نوع براق و مات تولید می شود؛ این پارچه با عنوان پارچه فلامنت لاکرا در تهیه لباس های ورزشی، ست تاپ شلوارک زنانه و مردانه،  ماسک صورت، مایو و غیره به کار می رود. فلامنت بدون لاکرا دارای بافتی لطیف دارد و در تولیدروتختی، لباس های مجلسی و غیره استفاده می شود.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ماedris.kavir@

کاربرد پارچه فیلامنت

دوخت انواعی از لباس‌های مردانه

معمولا برای دوخت بیشتر تیشرت و شلوار‌های مردانه از پارچه فلامنت استفاده می‌شود. نوع پارچه فلامنت برای دوخت لباس‌های مردانه فلامنت لاکرا می باشد. این نوع پارچه‌ها جنس بسیار نرمی دارند و انعطاف‌پذیر هستند وبه همین دلیل برای لباس‌های خانگی و راحتی مثل تیشرت و شلوار مردانه کاربرد زیادی دارند.

جنس این نوع پارچه‌های فلامنت دچار پوسیدگی و پرز نمی شود. پارچه فلامنت برخلاف بسیاری از پارچه های که برای لباس منزل استفاده می شود دچار افتادگی نمی شود و کیفیت بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رنگ لباس در فصل بهار

لباس‌های ورزشی

پارچه‌های فلامنت برای دوخت لباس‌های ورزشی نیز استفاده می شود. پارچه فلامنت در عین انعطاف پذیری و جنس نرم خود به راحتی دچار پوسیدگی و تخریب نمی‌شود. لباس‌های ورزشی بیشتر در معرض کشسانی یا پوسیدگی قرار دارند و حرکات ورزشی بسیار شدید، پارچه‌های معمولی به مرور زمان دچار آسیب شده و کیفیت اولیۀ لباس از بین خواهد رفت، اما پارچه‌های فلامنت با سطح براق و رنگ بندی متنوع و استحکام قابل توجه برای لباس‌های ورزشی بسیار مفید و کاربردی هستند. 

کاربرد پارچه فلامنت

لباس‌ های بیمارستانی

پارچه فلامنت از الیاف کاملا مصنوعی ساخته می‌شود و قیمت بالایی در بازار ندارند؛ بیشترین قیمت‌، متعلق به پارچه‌هایی با الیاف‌های طبیعی است. لباس‌های بیمارستانی همیشه در معرض آلودگی قرار دارند و باید در فاصله زمانی کوتاه تعویض شوند. به همین دلیل باید قیمت لباس‌های بیمارستانی ارزان باشد تا مراکز مختلف بتوانند به راحتی و در حد نیاز  از این نوع لباس‌ها تهیه کنند.

پارچه فلامنت کیفیت بسیار بالا و ایستادگی خاصی دارد، قیمت مناسبی نیز دارد، به همین دلیل از این نوع پارچه بیشتر از سایر پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های بیمارستانی استفاده می شود. 

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت..خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
×

چطور میتونم کمکت کنم؟